Påsk snart?

Jaha. Nu är det snart påsk. Varför i hela friden ligger det då snö på marken?!?!?! Jag är nog inte den enda som är less på snön nu. För en vanlig Svensson är det kanske jobbigt för man vill ha värme och löv på träden men för en med cf eller om man som jag, är transplanterad, så innebär kylan så mycket mer. Folk är sjuka och många har inte vett till att hålla sig hemma när h*n är sjuk och går istället till jobbet eller skolan. Detta är hemskt för en med cf!!!!! Vi blir så lätt sjuka och när vi blir sjuka får vi ingen vanlig förkylning som går över på en vecka. Vi kan vara sjuka i veckor om inte månader! Vi får då oftast bli inlagda för att få intravenösa kurer.  
 
Min klass (<3) ska ha en basar imorgon för att samla ihop pengar till en klassresa. Jag bakar till detta event och såg mycket fram emot det! När jag berättar om det för mamma så säger hon: Nä men det kan ju inte du vara med på. Såklart!!! Varför tänkte jag inte på det??! Det är för många människor på en basar och många av dom är inte helt friska eller bär på något dom själva inte märker av, men om jag skulle få det blir resultatet 100 gånger värre! Jag blev jätteledsen men jag ska ändå dit för att lämna saker och träffa några klasskompisar, men sen får jag gå hem. Detta suger men är nödvändigt för att jag inte ska hamna på sjukhuset. Som transplanterad så går jag på imunnedsättande mediciner och därför är jag lika (om inte mer) infektionskänslig än en person med cf-lungor. Detta kommer bli bättre efter min "isolerings"period på sex månader men vägen dit känns lång när man vet hur mycket man missar i skolan och med kompisar så är det tuffare. 
 
Skolan är värst. Det är alltid sjuka barn/ungdomar i skolan under vinterhalvåret och det går inte att komma ifrån. Vi får bara tänka lite mer så ordnar det sig. Dock så tycker jag att föräldrar bör tänka över situationen innan dom skickar sitt sjuka barn till skolan, inte för bara vår skull utan för allas skull! Skolan skulle bli en så mycket renare plats om man bara tänkte till lite gällande förkylningar. 
 
Detta var allt för mig idag. Hoppas ni fann det intressant. :) 
 
//Moa :)

Kommentarer
Alexa säger:

True shit! Jag är ett av de barn med föräldrar som skickar mig till skolan sålänge jag inte kan visa på tecken till att jag är dödssjuk (om inte död) jag tjatar och tjatar på att det faktiskt finns folk (inte bara med CF,utan också helt friska människor,som lätt blir smittade.deras kommentar: "men det är ju inte vårt problem". Eeeh jo det är det. Alla i ett samhälle måste ju hjälpas åt och förhindra att folk blir sjuka. Bara för att du har CF så ska du inte behöva leva i en bubbla.du har lika stor rätt att kunna gå till ex.skolbasaren som alla andra.tyvärr så är ju inte samhället så,men ändå!

Svar: Hej Alexa!Tack, för att du respekterar både friska, och sjuka med att tex. vara hemma. Jag vet att det finns väldigt många föräldrar som skickar sina barn till skolan. Du kanske kan visa dina föräldrar den här bloggen. Så dem får en uppfattning om vad som kan hända om de skickar sina sjuka barn till skolan. :) // Ellen
WeJustBreathe

2013-03-26 | 17:59:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback