Infektionsrisken

Idag tänkte jag skriva lite om infektionsrisken. Hoppas ni tycker det är intressant! :)
 
Pågrund av vårat dåliga immunfösvar får vi tänka mycket på att inte vara bland mycket folk och att hålla sig undan om någon är sjuk. 
 
Under tiden då det är mycket infektioner får vi vara extra noga med att hålla oss undan. Under svininfluensa tiden fick jag till och med inte gå till skolan. Min lärare fick komma hem till mig så fick jag jobba hemma. Det var ju då pågrund av att jag inte skulle bli smittat. Svininfluensan är ju väldigt farlig för en frisk person, och det är väldigt, väldigt farligt om en person som har CF får det. När jag väl fick gå till skolan igen var det inte samma som förut, jag fick t.ex. gå in en annan väg i matsalen för att jag inte skulle gå i de stora folkmassorna.
 
För inte alls länge sen hade jag varit på årskontroll. Efter några dagar ringde dem och sa att de hittat bakterier som skulle kunna vara en början till influensa. För att jag inte skulle få influensan var jag tvungen att hålla mig där risken att bli smittar var väldigt liten. Det innebar att jag inte ens fick gå på en vanlig mataffär. Jag fick helt enkelt hålla mig hemma. 
 
Infektionsrisken är väldigt jobbig, och ibland det som påverkar att få ha ett "normalt" liv mest. Varje gång jag fått en ny klass kommer min sjukgymnast och pratar om min sjukdom. En anledning är att berätta att dem inte ska gå till skolan om de är sjuka. Allt det pågrund av att inte riskera att smitta mig. Även alla lärare jag har får information om det. Men alla tar inte hänsyn till det. Många av mina lärare har ialfall kommit sjuk till skolan och då blir det helt plöstligt mitt ansvar att hålla mig undan. Samma sak om en klasskamrat kommer sjuk. Jag kan heller inte umgås med kompisar om de känner sig förkylda eller sjuka. 
Det jag tycker är värst är att jag känner skuld till att de inte får vara sjuka i min närhet. Jag känner mig så fruktansvärt annorlunda och att det är mitt fel. Men egentligen är det ju ingens fel. 
Ibland vill jag bara skita i allt och inte bry mig om att hålla mig undan om någon är sjuk. Och samtidigt vet jag att min ansvar att hålla mig undan bara blir större.
 
Nu har jag inte mycket mer att skriva (som jag kommer på just nu) 
Hoppas ni gillade det och glöm inte att kommentera och sprida bloggen! :D / Ellen
 

Kommentarer
Ulla säger:

Hej Ellen!
Känn dig aldrig annorlunda för att andra stannar hemma med sina sjukdomar, du är speciell på ett bra sätt och bidrar till att ni förhoppningsvis allihop i din närhet kommer att må bättre av att bli hemma o vila vid sjukdom som alla människor faktiskt mår bäst av. Du gör skillnad!
Fortsätt kämpa, ni har en fantastisk blog som hjälper t.ex. mig att förstå bättre hur livet är och kommer att bli för mitt lilla barnbarn med cf.
Kram

Svar: Tack Ulla! det betyder mycket för mig. :) <3 / Ellen
WeJustBreathe

2013-03-21 | 17:43:42
Emelie säger:

Hej Ellen!
Du ska absolut inte känna skuld, du kan ju inte rå för att du föddes med CF, eller hur?
Det är bara att tänka att de får acceptera dig för den du är och om de inte gillar det så är det ju fortfarande inget som du kan rå för!
Jag tycker verkligen att det är bra att ni bloggar om eran sjukdom så att fler får läsa om det och så att de får en chans att förstå att det inte är så lätt.
Jag önskar att vi skulle kunna komma ner oftare eller att ni skulle kunna komma hit till Siknäs. Jag hoppas att det på något sätt blir lättare i framtiden för er, typ att de kommer på nåt som kan hjälpa eller så...
Kram Emelie

2013-03-21 | 21:35:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback