läsvärt

Nemen heeej!
Som vanligt ber jag om ursäkt för att jag inte har uppdaterat. 
Iallafall, tänke jag göra ett inlägg idag!
 
Jag är "öppen" med min sjukdom. Det är inte det första jag säger såklart "hej, jag heter Ellen och jag har en sjukdom", men om någon frågar, så svarar jag. 
Jag delar bloggen på mina sociala medier, jag delar den för mina vänner för att jag vill att alla ska ha respekt. Jag vill inte att folk ska tycka synd om mig, jag vill bara ha respekt. 
Du kanske tänker att bara för att jag är sjuk så är folk lite snällare, lite räddare med sina ord till mig eller helt enkelt har respekt. 
 
Men så är det inte, verkligen inte. 
Jag VILL bli behandlad som alla andra, jag vill inte att min sjukdom ska påverka hur folk behandlar mig. 
Men jag har ofta fått "skit" för min sjukdom. Jag har fått höra "gå och lägg dig på sjukhuset", "du och din sjukdom" och att jag "är en robot" pga av min knapp på magen. 
 
Jag försöker att inte ta åt mig, och helt ärligt så påverkar det mig inte så mycket. 
Men klart som fan att det inte är någon jag vill höra. 
Min sjukdom påverkar mig på så många sätt. Det är en kamp. Jag tar över 30 mediciner per dag, jag gör andningsgymnastik, det tar tid och kraft. 
Så många gånger har jag velat ge upp. Bara sluta
Sluta ta alla mediciner, sluta bry sig.
 
Och att någon då har mage att säga något om min sjukdom för att få mig att må sämre, det gör mig spyfärdig. 
"gå och lägg dig på sjukhuset" ja. Det kanske jag kommer behöva göra, kanske idag, kanske nästa vecka. 
"du och din sjukdom" ja, min sjukdom. Min och min?  Jag ber om ursäkt om min sjukdom har varit en börda för dig. Det var inte med flit, tro mig. Och om jag skulle ta bort den.. tro mig, det tänker jag på varje dag.
Och att jag "är en robot". Den här personen sa inte det till mig, utan skojade om det med sina kompisar. Vad bra, för dig att du lyckades få till ett sånt roligt skämt. Synd att du inte hade modet att säga det till mig. 
Och det du kanske inte visst är att utan min knapp så hade jag kanske inte överlevt. Men gå tillbaka du, och skämta vidare. 
 
Jag hoppas verkligen att de personerna som säger så. Påpekar någons sjukdom bara gjort det med mig. För det är inget man säger. Man säger inte något till någon som har med deras sjukdom att göra, tro mig det är jobbigt att vakna upp med den varje dag så länge man lever även om du inte ska säga något om det för att såra någon. 
 
Varför gör jag det här inlägget? Slösa energi på några som inte förtjänar en enda sekund av min tid.
För att du som läser det här ska inse att det inte är något man skämtar om, inget man säger för att såra någon. 
 
Och om du någonsin gjort något likande. Fy fan. Du borde skämmas, du borde må dåligt varje kväll när du ska sova och jag hoppas verkligen att du skäms och ångrar det du gjort, och snälla - gör inte om det. 
 
 
 
Tack för mig. / Ellen

Kommentarer
Mickis säger:

Jisses vilka starka tjejer! Otroligt fin blogg som verkligen borde vara mer uppmärksammad.
Att människor kan skämta om sånthär och att man kan säga elaka saker om en sådanhär sjukdom får mig att må illa. Ni ska inte lyssna på dem utan ni ska trampa över dem och alla deras äckliga ord.
Allt på bloggen är jättebra skrivet och jag blir så otroligt stolt, även fast jag inte känner er, att ni pratar öppet om er sjukdom. Ni är starka!! Kärlek till er!! /Mickis

Svar: Tack så jättemycket, väldigt fina ord - betyder väldigt mycket! / Ellen :)
WeJustBreathe

2013-12-11 | 23:53:50
Bloggadress: http://mwoo.blogg.se
Daniella 🌙 säger:

vad har du försjukdom?

Svar: Cystisk fibros.
WeJustBreathe

2013-12-12 | 00:14:24
Bloggadress: http://vapenbroder.blogg.se/
Anonym säger:

Inte mycket till uppdatering

2014-03-05 | 09:13:56
RichardApege säger:

Hello my name is matt d'agati.
Solar power is now perhaps one of the most promising and sought-after sourced elements of clean, renewable energy in the last few years. This is certainly because of its numerous benefits, including cost savings, energy efficiency, additionally the positive impact this has in the environment. In this specific article, we are going to talk about the advantages of choosing solar technology in homes and businesses, the technology behind it, and just how it could be implemented to maximise its benefits.

One of many advantages of choosing solar power in homes may be the financial savings it provides. Solar energy panels are designed for generating electricity for your house, reducing or eliminating the need for traditional resources of energy. This could bring about significant savings on your own monthly energy bill, especially in areas with a high energy costs. In addition, the price of solar power panels and associated equipment has decreased significantly through the years, rendering it less expensive for homeowners to buy this technology.

Another advantageous asset of using solar energy in homes may be the increased value it may provide into the property. Homes which have solar power panels installed are usually valued greater than homes which do not, because they offer an energy-efficient and environmentally friendly substitute for traditional energy sources. This increased value could be a significant benefit for homeowners that are trying to sell their house as time goes on.

For businesses, the advantages of using solar power are wide ranging. One of many primary benefits is financial savings, as businesses can significantly reduce their energy costs by adopting solar technology. In addition, there are numerous government incentives and tax credits accessible to companies that adopt solar technology, rendering it even more affordable and cost-effective. Furthermore, companies that adopt solar technology will benefit from increased profitability and competitiveness, because they are regarded as environmentally conscious and energy-efficient.

The technology behind solar power is not at all hard, yet highly effective. Solar panel systems are made of photovoltaic (PV) cells, which convert sunlight into electricity. This electricity are able to be kept in batteries or fed straight into the electrical grid, with regards to the specific system design. So that you can maximize some great benefits of solar energy, it is critical to design a custom system that is tailored to your unique energy needs and requirements. This will make certain you have the best components set up, such as the appropriate quantity of solar panel systems as well as the right variety of batteries, to optimize your time efficiency and value savings.

One of the important aspects in designing a custom solar technology system is comprehending the various kinds of solar energy panels and their performance characteristics. There are two main main forms of solar power panels – monocrystalline and polycrystalline – each with its own advantages and disadvantages. Monocrystalline solar panels are produced from a single, high-quality crystal, which makes them more cost-effective and sturdy. However, they're also higher priced than polycrystalline panels, that are produced from multiple, lower-quality crystals.

Along with solar energy panels, a custom solar technology system may also include a battery system to keep excess energy, in addition to an inverter to convert the stored energy into usable electricity. It is vital to choose a battery system this is certainly effective at storing the quantity of energy you want for your specific energy needs and requirements. This may ensure that you have a trusted supply of power in the eventuality of power outages or any other disruptions to your time supply.

Another advantage of using solar power could be the positive impact this has from the environment. Solar power is a clear and renewable energy source, producing no emissions or p

2023-04-07 | 15:17:25
Homeroress säger:

TEST

2023-04-08 | 03:31:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback