svar på kommentar

Fick en kommentar på föregående inlägget så jag tänkte svara på det! Kommentaren var :
 
"Hej Ellen! Jag undrar hur gammal du var när du förstod att du hade cf? Var du mycket sjuk redan som liten? Har du gått på dagis el haft dagmamma? Kommer du ihåg om du "led"( hade ont) som liten? 
Hälsningar Ulla"
 
Det är ganska svårt att säga när jag förstod att jag hade CF. Men jag tror jag förstod det mer och mer (och gör det nu också) ju äldre jag blir. Men jag vet att när jag var ungefär 8-9 år så började jag nog föstå allvaret. Jag var ganska nedstämd ett tag och tänkte mycket på min framtid, hur gammal jag skulle bli osv. Innan hade jag nog inte riktigt fattat, jag menar enda sen jag var nyfödd har ju sjukhuset varit en del av mitt liv. När jag föddes hade jag förstoppning. VIlket orsakade att dem direkt opererade mig och då fick de reda på att jag hade CF. Jag var väldigt sjuk som liten. Det lilla jag kommer ihåg när jag var ca 3-4 år är när jag akut fått åka till sjukhuset, eller när jag är där. Jag kommer också ihåg att när jag och mina äldre syskon skulle leka "kurragömma" så hörde man alltid var jag var pga. att jag var så slemmig så det lät väldigt högt när jag andades. Mamma har berättat att när jag var liten, så trodde man knappt att jag skulle överleva. Doktorerna brukade säga att det kanske blev bättre när jag blir äldre, eftersom luftstrupen blir "större". Och som tur var så blev det bättre! 
Jag gick aldrig på dagis då det var en alldeles för stor infektionsrisk. Jag gick på dagmamma ett väldigt litet tag men slutade sen där också pga infektionsrisken. Jag kommer ihåg alla hemska nätter och dar med förstoppning. Hur jag i dagar gick och inte sa något för att jag visste att det skulle innebära sjukhus. Jag led nog inte bara genom riktig smärta utan också allt annat. Att egentligen inte få vara ett barn och tvingas tilllbringa halva sin uppväxt på ett sjukhus. Det var nog det jag led mest av. 
 
Hoppas du/ni gillade inlägget, inte det bästa meeen iallfall! :) // Ellen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback