Peg/knapp på magen

Jag tänkte skriva lite om min peg (knapp på magen), hoppas ni gillar det. :)
 
bild från google
 
Jag ville ha den för att jag träffade en annan tjej med CF som hade en sån. Jag ville först och främst ha den för att slippa åka in på sjukhus så fort magen krånglar. 
Jag sa det till min doktor och sen fick jag åka tilll Uppsala och operera in den! jag tror det var den 17 april 2010, så jag har haft den i snart 3 år! :D 
Operationen gick bra och jag fick åka hem efter 5 dagar. 
Jag är väldigt glad att jag skaffade den. När jag är sjuk slipper jag försöka trycka i mig mat för vi kan istället stoppa in sondmat i knappen! Men det bästa är alla gånger jag inte behövt åka in på sjukhus för att jag fått förstoppning (det får jag väldigt lätt och ofta), nu kan vi stoppa det innan det blivit riktigt illa, och vi kan till och med göra det hemma! Vi har de mediciner som behövs här hemma (t.ex. ett pulver som man blandar med vatten och sen sprutar in det genom knappen). Och som ni kanske vet, så är vi Cf:are sämre på att ta upp näringen i maten, det betyder att vi måste äta mer för att få det vi behöver, Men eftersom vi är så sjuka tappar vi ofta matlusen och vi orkar heller inte äta så mycket. Och även om vi orkar äta, så är det inte alltid vi får det vi behvöer för att t.ex. växa iallafall. 
Knappen är ju egentligen till för att man ska sätta sondmat i den. Nu på senaste tiden har jag börjat sätta i sondmat både morgon och kväll. vilket påverkat min vikt och längd väldigt positivt! 
 
Som jag nyss sa, så sprutar vi i sondmaten med en spruta, men det finns också dem som har en pump så man får maten på natten medans man sover. Jag vågar dock inte ha det för att jag tror jag ska dra ut slangen i sömnen..;) 
Jag rekommenderar verkligen alla som har CF som har problem med att äta, eller problem med förstoppningar (eller har en sjuksom med samma problem) att skaffa en peg, den är verkligen jätte bra!
 
Hoppas ni gillde inlägget även att det var lite slarvigt. :) //Ellen
 
 

Kommentarer
Rebecka säger:

Hej min lilla dotter fick stomi på magen och det är ett evigt tjatande om maten och hon blir lätt förstoppad. Men läkaren har aldrig kommit med detta fina förslag

Svar: Jag fick heller aldrig förslaget utan kom med det själv. säg till hennes doktor att ni är intresserade av en peg (om ni är det) så kommer de säkert låta henne få en! :)
WeJustBreathe

2013-04-05 | 20:30:42
Lotta säger:

Jag har mycket positiva erfarenheter av knapp. När min dotter Moa (som oxå bloggar här) väl lät sig övertalas och fick sin knapp så gjorde det skillnad som natt och dag. Jag slapp tjata om maten, slapp oroa mig för viktnedgång, slapp tvinga henne att äta när hon mådde så dåligt. Nu har hon inte behov av den längre och har förför opererat bort den. Men jag är glad och tacksam för den tid hon hade den.
Kan varmt rekommenderas till alla som behöver en.

Kram.

2013-04-05 | 21:03:05
Bloggadress: http://cfmamma.bloggplatsen.se
Emmeli Isaksson säger:

SV: Tack för dina frågor Ellen :) <33333!

Fint av er att starta en sånhär blogg :')

2013-04-11 | 13:30:17
Bloggadress: http://emmelisaksson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback