Höst.

Hej. Jag vet att det var längesen nu men det sa jag att det skulle vara innan skolan började så så får det vara. Jag mår bra, skolan är intensiv men rolig och hösten är här. Jag var på återbesök i Göteborg nu i september. Tänk va snabbt nio månader går?! Jag gjorde en lungröntgen som visade att mina lungor ser bättre ut än sist, även om jag just då hade en förkylning. 
 
Det har dock varit några bakslag, när jag var där uppe och vägde mig så hade jag gått ner två kilo. Inte bra så nu försöker jag gå upp igen. Hur gör man det med cf? Haha! Man bara äter, och äter, och äter. ;)
 
Vad mer? Det var skolorientering i fredags. Det gick åt skogen. (No pun intended) Jag är extremt dålig på att navigera med en karta som inte visar vart norr är så ett bra betyg i det är nog ej att vänta. Typiskt...?
 
NÄSTA VECKA ÄR DET DONATIONSVECKA!!! 
Nästa vecka med start imorgon (7-13/10) så är det donationsvecka. Den är till för att under en vecka sprida så mycket information om donation som möjligt för att öka vetskapen om hur man kan anmäla sig eller i alla fall ta ställning. Om du vill registrera dig dom donator, gå in på socialstyrelsen.se/donationsregistret och fyll i dina uppgifter så kan du även få ett brev hem som bekräftar det. Om du har en iPhone kan du även ladda ner det digitala donationskortet för iPhone. (Vet ej om det finns för Android) Även där kan du fylla i dina uppgifter och hela tiden ha ditt donationskort, fast i mobilen. :) 
 
Jag har också skaffat ett ask-konto, ask.fm/m0anilsson_typ. Där kan ni ställa frågor om så önskas och så kommer jag svara så fort jag kan. :) 
 
Förutom det så tackar jag för mig. Jag ska försöka återkomma snart igen och tills dess får ni ha en bra höststart. 
 
//Moa :)

Kommentarer
Agnes säger:

Hej Moa!

Du skrev att man kunde komma med önskemål om vad ni kan berätta mer om. Jag undrar två saker ang inhalation och sjukgympa.

1. Du skrev att du inhalerar medan du gör läxorna. Är det alltså så att du inhalerar och kör sjukgympa varje dag även nu efter transplantationen?

2. Jag skulle vilja veta hur ni (gärna båda två) genomför er sjuk-/andingsgymnastik. Jag är själv mamma till en femåring med CF, så han har precis lärt sig huffa. Efter inhalationen kör vi fysisk aktivitet i ca 15 min och sen huffar han och försöker hosta upp slem. Kör man sjukgympan på annorlunda sätt när man är äldre?

Svar: Hej. Nej, det var Ellen som skrev att hon inhalerade medan hon gjorde sina läxor. Jag inhalerar inte alls längre. Innan körde jag ett pass på 1-1 1/2 timme med inhalationer och gymnastik. Med åren när jag blev sämre slutade jag med gympa för jag klarade inte längre av det. Såklart kanske han inte behöver så intensiv behandling som jag var tvungen att ha, beroende på hur hans cf kommer utveckla sig så du behöver inte förvänta dig att han kommer behöva så mycket behandlingar. Det är väldigt individuellt. Hoppas detta svarar lite på din fråga. Undrar du mer eller inte förstod något jag menade så får du gärna fråga vidare. :)
Moa :)
WeJustBreathe

2013-10-13 | 21:30:51
Bloggadress: http://www.cystiskfibros.se/simon
morfar säger:

Hej!
Jag blir glad när jag läser din blogg!
Karta och kompass är inte det enklaste att hantera.
Lycka till i skolan!
Pok!!!!!!!!

2013-10-17 | 08:49:47
Agnes säger:

Oh! Ibland blir det lite förvirrande när ni är två som delar på samma blogg. Eller så är det bara jag som har för bråttom! :) Tyckte det verkade lite lustigt att du skulle inhalera med väl fungerande lungor... Men då fattar jag. Skönt att du slipper ifrån det nu!

2013-10-22 | 21:26:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback