Luktblindhet

Som några av er kanske vet så jag har inget luktisnne alls. Man kan stoppa vad som helst under näsan och jag känner inte vad det luktar. 
Luktblindheten beror på att nerven mellan luktreceptionerna och hjärnan är inflamerade eller svullna (typ) 
Det är vanligt att ha nedsatt luktsinne hos personer med CF, men luktblindhet innebär att luktsinnet är HELT borta. 
Den vanligaste frågan ang det är "känner du ingen smak då?" och svaret är då jo. Jag har kvar smaksinnet. Men det är nedsatt. Jag kan känna smaker som sött, surt, salt osv. Men jag kan inte känna skillnad på smaken mellan dill eller basilika. 
 
Jag saknar mitt luktsinne väldigt mycket. Det har varit borta i drygt 2 år. 
Det blir en "handikapp" att inte ha luktsinne. Jag vet inte hur parfymer luktar. Jag vet inte hur jag luktar. 
Jag är också väldigt trött på att höra "nu ska du vara glad att du inte har luktsinne". När det luktar illa brukar någon säga det. Men jag är trött på att höra det, jag vill ha luktsinne och kunna känna dofter. Varesig det luktar gott eller inte. 
 
Hoppas ni tyckte detta var intressant. Hejdå från mig! /ellen 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback