Vad skulle hänt på 8 månader?

Igår var det åtta månader sen jag fick min transplantation och jag och mamma har gjort en sammanställning på vad jag sluppit under denna tid:
8 månader = ca. 240 dagar
Inhalationer ventoline: 720 st x 5 min
Inhalationer pulmozyme: 240 st x 2 min 
Inhalation tadim: 480 x 10 min 
Brunte: 1,5 timme dagligen dvs 360 timmar
Sondmat: 120 liter dvs 0,5 liter /natt
Peg-byte: 1-2 ggr
Näringsdrickor: 2/dag ca 240x2=480 st
Inläggningar: ca 10-15 stycken 2-5 dagar / inläggning 
Sjukgymnastbesök: 30 styck
Iv-kurer / dygn: 8 kurer x 14 dagar
Xolairsprutor: 18 ggr x 2 sprutor 
Allvarliga Känningar: 1 per månad dvs 8 styck
Huvudvärk pga syrebrist: 240 st varje morgon plus många eftermiddagar. 
Febertoppar dagligen dvs 240 st
Sömnoroliga nätter 240
 
Är inte detta otroliga nummer?! När jag hörde det så kändes det svårt att tro på. När man får detta framför sig så känns det inte konstigt att skolan inte prioriterades och att jag nu har en jävligt bra anledning att gå om nian. Cystisk Fibros är en sjukdom som tar upp 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan. Inte ens när man sover får man en paus. Inte nog med att jag hade syrebrist trots användning av syrgas, jag kunde även vakna med halsen full av löst slem och trodde att jag skulle drunkna. Jag gick varje kväll och la mig med tanken: Kommer jag vakna upp imorgon? Kommer jag dränka mig själv inatt? Nu finns det inget mer sånt och det är en väldig frihetskänsla. Att inte behöva ha såna tankar i huvudet för jag menar, vilken 15-åring ska behöva vara orolig för att sova i en torr säng och kanske drunkna ändå? Ingen tycker jag... Ändå finns det många med cf som upplever just detta och jag känner mig nästan välsingnad med den nya chansen jag fått i livet. <3 
 
Jag ska avsluta inlägget med en humla som vilar på en blomma. 
 
//Moa :) 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback