Vad är CF?

Hej. Jag tänkte göra ett inlägg där jag beskriver CF för er. :)

CF, eller Cystisk Fibros, är en ärftlig sjukdom som beror på en mutation i en gen. Ett litet misstag!! Det drabbar ungefär 1 barn på 5000 och det finns ca. 600 i Sverige med det. CF gör att slem bildas okontrollerbart i våra lungor och påverkar även bukspottkörteln. I bukspottkörteln bildas ett enzym som heter pancreas och hjälper en frisk människa att ta åt sig näringsämnen och fett från mat. Hos en människa med CF fungerar inte det och vi blir tvungna att ta enzymerna som medicinkapslar. I och med att vårt matsmältningsystem inte fungerar som det ska är ofta en CFpatient undernärd och kort. Jag tar enzymer, eller pankisar som jag kallar dom, till varje måltid. Jag tar ungefär 40 pankisar om dagen och plus mina avstötnings mediciner är jag uppe i ca. 60 tabletter om dagen. Såklart ser läget annorlunda ut beroende på hur sjuk man är. Jag är egentligen inte sjuk längre eftersom jag har fått ha lungor med pankisar kommer jag alltid få ta. CF gör att man har mycket lättare för att bli förkyld och få lunginflammation eftersom bakterier trivs väldigt bra i vårt slem. Därför har vi ofta intravenösa kurer med antibiotika för att försöka döda bakterierna som hotar att bli permanenta i våra lungor. Men det finns olika grader på CF. Jag är väldigt dålig för min ålder och det är inte vanligt att man behöver byta lungor så tidigt som jag. Ellen däremot mår ganska bra vilket gynnar för en bättre framtid än vad jag hade innan transplantionen. CF är en komplicerad sjukdom och trots att jag levt med det hela mitt liv lär jag mig fortfarande nya saker. Jag har inte bara CF. Jag har diabetes typ 1, astma och gluten också följt av många allergier. Vissa med CF får en cfrelaterad diabetes på grund av att bukspottkörteln inte kan producera tillräckligt med insulin, men jag skulle såklar dra på mig en vanlig diabetes. ;)
Lungorna påverkas mest. Det bildas slem hela tiden i otroliga mängder och det är svårt att hosta upp. Därför består en "vanlig" CFpatients dag av inhalationer av olika mediciner följt av sjukgymnastik. Då jobbar man upp så mycket slem man bara kan och spottar ut det. Dock hostar man vanligtvis många gånger om dagen, jag hostade många gånger i minuten, och då får man upp slem som (jag i alla fall) svalde. Det påverkade min aptit såklart och inte på ett positivt sätt. Nu är det bättre eftersom mina nya lungor inte producerar en massa slem som jag sväljer! Det är skönt att kunna gå upp lite i vikt utan att livnära sig på sondmat och näringsdrycker som innan upptog nästan 70% av det jag fick i mig. Livet för en CFsjuk människa är inte lätt. Ändå finns det undantag med människor som inte fått någon diagnos förens dom blivit vuxna. :)
Ställ gärna frågor om det är något jag inte fått med som ni vill veta mer om så avslutar jag inlägget här.
//Moa 
 
 

Kommentarer
Anonym säger:

ni är så starka alla tre, kämpa på!! <3

Svar: tack! <3 // Ellen
WeJustBreathe

2013-03-12 | 14:17:56
Lotta säger:

Oj, vilken bra beskrivning av CF! Kram.

Svar: Tack! Kram! :)
WeJustBreathe

2013-03-12 | 20:38:30
Bloggadress: http://Cfmamma.bloggplatsen.se
Rebecka säger:

2013-07-30 | 21:39:05
jasmin säger:

Jätte bra beskrivning! Jätte tufft ju! Men ni är starka ni!! <3

Svar: Tack så mycket Jasmin! Ja, cf gör en både tuff och stark. Det är nödvändigt. Om vi inte var tuffa skulle vi inte klara oss. ;) //Moa :)
WeJustBreathe

2013-08-02 | 11:06:25
Bloggadress: http://stereolove.blogg.se/
Elin och Gisela säger:

Oj.. Ni måste vara två starka tjejer..!

Välkommen in på vår fashionabla och stilrena blogg Sixteen.se. Vi är nästan säkra på att du kommer tycka om den! Hugs from Elin & Gisela

2013-08-02 | 11:12:12
Bloggadress: http://sixteen.se/
vanja säger:

vilken bra beskrivning :)

2013-08-02 | 11:13:35
Bloggadress: http://vvanja.blogg.se
emelienea säger:

jag har också en sjukdom och så som er så påverkar ju detta ens vardag. Men stay strong! Ni är grymma!

Svar: Tack! :) Ja, om du också har en sjukdom så förstår du ju vad det innebär. Kämpa på du också! Kram//Moa :)
WeJustBreathe

2013-08-02 | 11:19:55
Bloggadress: http://emelienea.blogg.se
Agnes säger:

Vet inte om du läser kommentarer såhär i efterhand, men OM du gör det så har jag en fråga: hur brukar /brukade du göra för att skydda dig från besvärliga bakterier typ Pseudomonas o så?

Svar: Hej Agnes. Det är väldigt svårt att skydda sig från Pseudomonas eftersom det är en bakterie som förekommer naturligt överallt. Dock så träffar personer med cf oftast inte varandra eftersom vi då "delar med oss" av våra bakterier. Och dessutom fick jag Pseudomonas permanent när jag var ungefär 3 år jag har aldrig behövt tänka på det som andra. Hoppas detta svarade din fråga. :) Moa
WeJustBreathe

2013-09-15 | 21:18:05
s i m o n e [photography] säger:

Oj, det måste verkligen vara kämpigt med den sjukdomen, plus diabetes och allt som tillkommer :(
Vad är symptomen på CF? alltså hur man kan misstänka om man har det, och är det ärtfligt?

kämpa på!

Svar: Man föds med det. Det är väldigt olika vad man får för symptom. Det kan ta flera månader innan man får diagnosen. Det är ärftligt om man är bärare utav det. båda föräldrarna måste vara bärare (bärare innebär inte att man har sjukdomen) för att barnet ska få CF. / ellen :)
WeJustBreathe

2013-12-12 | 00:02:42
Bloggadress: http://siimonephotos.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback